Tarvitaan yhtenäiset toimintaohjeet niin kaupoille kuin asiakkaillekin

Tiedote 30.3.2020

Räsänen: Tarvitaan yhtenäiset toimintaohjeet niin kaupoille kuin asiakkaillekin

Koronaepidemian aikaan myymälöiden siivousta on tehostettu ja henkilökuntaa ohjeistettu kiinnittämään erityistä huomiota työntekijöiden hygieniaan sekä pintojen ja ottimien säännölliseen puhdistamiseen. Esimerkiksi fleksilaseja on asennettu osaan kauppojen kassoista.

Kuitenkin aiheellista huolta ostotapahtumien turvallisuudesta on paljon, koska virus voi levitä paitsi hengityksen myös pintojen kautta. Elintarvikeliikkeissä käyminen on useimmille välttämätöntä. Liikkeissä asiointi on kuitenkin aina riski niin asiakkaille, mutta vielä enemmän henkilökunnalle.

 

  • Edelleen paljon suojatoimenpiteitä olisi tehtävissä ja pitäisi tehdä. Liikkeille tulisi antaa selkeät, yhtenäiset toimintaohjeet riskien minimoimiseksi ja myös asiakkaiden ohjeistamiseksi, sanoo KD:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, lääkäri-kansanedustaja Päivi Räsänen.

 

Hän toivoo, että kaupan keskusliikkeet ja niiden ammattiliitot olisivat valtiovallan ja terveysviranomaisten kanssa näitä ohjeistuksia pikaisesti laatimassa.

 

Räsäsen mielestä työntekijöitä tulisi suojata mahdollisimman hyvin muun muassa hengityssuojaimin. Asiakkaille tulisi kauppojen ovilla tarjota mahdollisuus käsien desifioimiseen ja suojakäsineisiin sekä ohjeistaa heidät jo sisään tullessa toimimaan oikein kaupassa. Esimerkiksi on muistutettava siitä, ettei mitään saa tarpeettomasti kosketella.

 

  • Liikkeessä samanaikaisesti olevien asiakkaiden määrää tulisi tarvittaessa rajoittaa, kuten monissa maissa on tehty. Kassajonot ja muut tulisi ohjeistaa niin, että etäisyys asiakkaiden välillä säilyy riittävänä. Kassojen ja etenkin maksulaitteiden sekä ostoskärryjen desifiointi on suoritettava riittävän usein.
  • Luottokorttiyhtiöiden yhteisellä päätöksellä tulisi lähimaksun ylärajaa tulisi nostaa sataan euroon, jotta vältytään virusten vaihdolta korttipäätteellä, Räsänen esittää.